Linki, czyli odnośniki do innych stron, są często wykorzystywane w witrynach internetowych czy w różnego rodzaju działaniach marketingowych – od postów w mediach społecznościowych po e-maile do bazy swoich klientów.
Wiele z tych linków ma niestety długą postać, co może powodować problemy. Jakie? Zarówno praktyczne, czyli ograniczona przestrzeń w postach czy możliwość wystąpienia błędów, jak i estetyczne, ponieważ długie linki mogą być mniej atrakcyjne wizualnie dla odbiorców.
Dodatkowo dochodzi kwestia zawodowego profesjonalizmu, bo rozbudowane adresy URL często składają się z ciągu skomplikowanych znaków, co nie tylko nie wzbudza zaufania wśród odbiorców, ale również wygląda po prostu źle.
Na szczęście rozwiązanie wszystkich tych problemów jest łatwe i szybkie, a jest nim skracanie linków. Jak to robić i dlaczego? O tym niżej!
Dlaczego warto skracać linki?
Argumenty za tym, że warto skracać linki, pojawiły się już we wstępie, ale na tym lista się nie kończy. Wprost przeciwnie, ponieważ trzeba do niej dodać jeszcze m.in.:
- łatwiejsze zarządzanie i dzielenie się linkami,
- zwiększenie „klikalności” w social mediach,
- lepsza wydajność kampanii reklamowych,
- możliwość śledzenia reakcji użytkowników i efektywności poszczególnych linków,
- optymalizacja działań marketingowych.
Lista całkiem imponująca, ale pozostaje jeszcze jedna kwestia, ważna z punktu widzenia jakichkolwiek działań pozycjonujących w internecie, czyli skrócone linki a SEO.
Skrócone adresy URL same w sobie nie wpływają na poprawę pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Wprost przeciwnie – takie działanie na stronie może być kontrskuteczne, ponieważ adresy muszą być bezpośrednie, aby boty Google mogły je właściwie zindeksować.
Jednak odpowiednie wykorzystanie skróconych linków może okazać się przydatne w ogólnej strategii SEO. Jak to możliwe?
Pozycjonowanie strony internetowej a skracanie linków
Jeżeli skrócone linki nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki, to jak łączą się z działaniami SEO? Okazuje się, że dość mocno.
Po pierwsze, krótsze linki, które służą m.in. zwiększeniu estetyki oraz zaufania wśród internautów, mogą pozytywnie wpływać na zaangażowanie użytkowników i poprawę współczynników klikalności (CTR).
Po drugie, krótsze linki umieszczane na innych portalach, na przykład w mediach społecznościowych, mogą przyspieszyć dystrybucję treści, co również przekłada się na zwiększenie ruchu na docelowej stronie.
I wreszcie po trzecie, dzięki skróconym adresom URL można łatwo sprawdzać statystyki, śledzić zaangażowanie odbiorców czy monitorować ruch na stronie lub popularność poszczególnych linków. Takie dane, jak liczba kliknięć, geolokalizacja użytkowników, czy źródło ruchu są cenną informacją przy optymalizacji kampanii i zrozumieniu, jak wybrane treści są odbierane przez odbiorców.
Czy to rozwiązanie bez wad? Teoretycznie tak, jednak trzeba pamiętać o jednej kwestii, którą jest uzależnienie od zewnętrznych dostawców. Gdy dana strona przestanie działać, to samo może dotyczyć skróconych linków, które zostały stworzone za jej pomocą. Aby ustrzec się takich problemów, najlepiej korzystać z usług sprawdzonych witryn z dobrze ugruntowaną pozycją na rynku.
Jak skracać linki?
W takim razie, jak skracać linki, aby wykorzystać ich pełen potencjał? Zadanie jest całkiem proste i w tym celu można wykorzystać jedną z kilku popularnych stron, na przykład Bit.ly lub TinyURL.
Cały proces zamyka się w kilku krokach, które można z grubsza podzielić na trzy etapy.
- Wklejenie oryginalnego długiego adresu URL.
- Wybranie odpowiednich parametrów.
- Wygenerowanie nowego, skróconego linku.
Wybór odpowiedniego narzędzia zależy od specyficznych potrzeb użytkownika, takich jak potrzeba zaawansowanej analityki, personalizacja linków, czy też szybkość i prostota użycia. Co więc mają do zaoferowania najpopularniejsze narzędzia w internecie?
Bit.ly
Bit.ly to prawdopodobnie najpopularniejsze rozwiązanie stosowane do skracania linków. W darmowym pakiecie można wygenerować do 10 linków w miesiącu oraz 2 kody QR. Darmowy pakiet pozwala również na personalizację linków, jednak w ograniczonym zakresie. Z kolei płatne pakiety – od podstawowego po premium – nie tylko zwiększają możliwą liczbę linków do wygenerowania, ale również zapewniają bardziej zaawansowane opcje personalizacji oraz dokładną analitykę.
TinyURL
TinyURL to kolejne popularne narzędzie online, które pozwala na skracanie adresów URL. Tutaj również można znaleźć kilka pakietów, ale ze strony można bezproblemowo korzystać nawet bez rejestracji, co sprawia, że TinyURL jest szybką opcją. Dodatkowo strona oferuje również możliwość personalizacji skróconego linku, chociaż nie na tak zaawansowanym poziomie jak Bit.ly. Minusem z kolei mogą być ograniczone opcje analizowania danych.
Ow.ly
Ow.ly to kolejne narzędzie do skracania linków, oferowane tym razem przez Hootsuite, czyli popularną platformę do zarządzania mediami społecznościowymi. Narzędzie jest szczególnie przydatne dla użytkowników, którzy aktywnie korzystają z opcji planowania i publikowania treści na różnych kanałach społecznościowych, ponieważ skracanie linków jest zintegrowane bezpośrednio z platformą.
Oczywiście, powyższe przykłady nie wyczerpują całkowicie listy, bo ta jest znacznie dłuższa i można jeszcze do niej zaliczyć chociażby:
Każda z tych stron oferuje tę samą funkcjonalność, chociaż ubraną w różne dodatkowe opcje oraz pakiety. Która jest więc najlepsza? Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb oraz specyfiki prowadzonych działań marketingowych.
I tak, jeśli kluczowe jest tworzenie spersonalizowanych, łatwych do zapamiętania linków, które wspierają identyfikację marki, narzędzia takie jak Bit.ly, które oferują szerokie możliwości personalizacji i analityki, będą odpowiednie, jeżeli zaś zależy Ci na prostocie i szybkości i nie zamierzasz często korzystać z tego rozwiązania, to TinyURL może być najlepszym wyborem.
Warto sprawdzić poszczególne pakiety wspomnianych wyżej stron, aby znaleźć ten, który idealnie wpasuje się w indywidualne potrzeby.
Kilka słów o kodach QR
O kodach QR wspominał już poprzedni akapit, ale temat warto odrobinę rozwinąć, ponieważ jest to popularne i skuteczne narzędzie w marketingu cyfrowym. Za jego pomocą użytkownicy (nie tylko internauci, ponieważ kody QR można umieścić np. na drukowanych materiałach) mogą łatwo uzyskać dostęp do strony internetowej.
W ten sposób nawet złożone linki mogą być szybko przekształcone w kod QR, który użytkownicy mogą skanować za pomocą telefonu, aby natychmiast zyskać dostęp do treści online.
Kody QR można używać na szeroką skalę – od materiałów drukowanych po billboardy, produkty cyfrowe czy telewizję. To sprawia, że są one wyjątkowo wszechstronne i mogą być dostosowane do niemal każdej kampanii marketingowej, zarówno online, jak i offline.
Podsumowanie: skracanie linków w marketingu internetowym
Czy warto skracać linki? Odpowiedź to zdecydowane tak, bo krótsze adresy URL są estetyczniejsze, przystępniejsze i wygodniejsze w użyciu, a przy tym pozwalają na zastosowanie bardziej zaawansowanych opcji analitycznych.
Narzędzi online do skracania linków jest sporo i większość z nich oferuje darmowe, chociaż ograniczone liczbowo, opcje użytkowania, często także bez rejestracji. To, które z nich sprawdzi się najlepiej w danym przypadku zależy od indywidualnych potrzeb i wymagań, ale najpopularniejsze rozwiązania, takie jak Bit.ly czy TinyURL powinny zaspokoić potrzeby większości użytkowników.
Skrócone linki sprawdzają się przede wszystkim w mediach społecznościowych, kampaniach e-mailowych, i wszędzie tam, gdzie ograniczona jest przestrzeń tekstowa, ale na stronach www lepiej korzystać z bezpośrednich adresów, aby odpowiednio zadbać o kwestie SEO.