Jak pisać skuteczne teksty SEO?

Optymalizacja strony internetowej to proces, który nigdy się nie kończy. Zawsze jest coś do poprawienia, także wytyczne wyszukiwarki Google zmieniają się dość często. Proces ten powinien obejmować działania nad strukturą, ale i treściami, które znajdują się na witrynie.

W tym artykule przedstawione zostały elementy, jakie powinny znaleźć się w treściach na stronie internetowej, aby wzmacniały jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Stosując się do tych zaleceń, stworzysz teksty, które pomogą ci wyprzedzić konkurencję w Google!

Optymalizacja tekstów pod SEO

Optymalizacja ma na celu uzyskanie dobrej widoczności strony w wyszukiwarce. Kiedy techniczne wytyczne związane z budową witryny zostały wdrożone, kolejnym krokiem jest dodanie do niej treści. Teksty powinny wspierać proces pozycjonowania, ale i być przydatne dla użytkownika. Poniżej kilka podpowiedzi, jak zadbać o dobre treści na naszej stronie. 

Unikalność

To podstawowa zasada, której złamanie szybko sprowadzi na nas kłopoty. Wszystkie treści muszą być w pełni oryginalne, zarówno w porównaniu z tekstami opublikowanymi w sieci, jak i na naszej stronie.  Dodawanie identycznych tekstów dla podobnych podstron, np. kategorii czy produktów źle wpływa na ranking witryny. 

Przykładowo, jeżeli sprzedajemy koszulki w kilku wersjach kolorystycznych czy też rozmiarach, dla każdej z nich należy stworzyć unikalny opis. Wyszukiwarka Google zakwalifikuje jako duplikaty także niemal identyczne teksty. Muszą być one zmienione, co wcale nie musi być trudne. Wystarczy przestawić szyk zdania, dodać kilka synonimów, by teksty się od siebie różniły. 

Jest to ważne, ponieważ duplikowanie niekorzystnie wpływa na proces pozycjonowania strony. Algorytm Google jest nastawiony na oryginalne, wartościowe teksty, stąd ich powielanie prowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to zrobione z myślą zarówno o użytkownikach, jak i właścicielach stron internetowych. Atrakcyjne, zindywidualizowane opisy ułatwiają klientom wybór danego produktu czy usługi, dla właścicieli plusem jest to, że takie teksty mają dużo większą siłę przyciągania i przekonywania konsumentów.

Długość tekstu

Długość tekstu ma wpływ na pozycję strony w Google, ponieważ rozbudowane artykuły z założenia uznawane są za merytoryczne i przydatne dla użytkowników. Kierując się naszym wieloletnim doświadczeniem, można oszacować, że optymalna liczba znaków ze spacjami dla poszczególnych rodzajów treści wygląda następująco:

  • tekst na stronę główną – ok 2500 zzs,
  • opis kategorii – ok 2500 zzs,
  • opis produktu – ok 1500 zzs,
  • artykuł tematyczny/blogowy – minimum 3000 zzs.

Powyższe wyliczenia należy traktować z rozsądkiem – sztuczne wydłużanie tekstów zgodnie z zasadą „im więcej, tym lepiej” wcale nie musi być skuteczne. Wciąż bowiem liczy się jakość i to od niej zależy, czy czytelnik pozostanie na stronie. Warto też pamiętać, że zbyt długie artykuły, np. na 15 000 znaków mogą zniechęcić do czytania, zwłaszcza, kiedy ktoś szuka szybkiej odpowiedzi. 

Warto pamiętać o kilku prostych zasadach: tekst powinien być przede wszystkim poprawny pod kątem stylistyki i gramatyki, konkretny oraz ciekawy. Dłuższe formy warto zachować na potrzeby fachowych artykułów i wpisów blogowych, natomiast na podstronach opisujących firmę i ofertę warto przekazać informacje w zwięzłej formie.

Frazy kluczowe

W tekście, który będzie zoptymalizowany pod wyszukiwarkę Google muszą znaleźć się słowa kluczowe (keywords). Jak poprawnie wpleść je w treść? Poniżej krótkie podsumowanie.

Wybór fraz kluczowych

Słowa kluczowe powinny być dopasowane tematycznie, a zarazem często wyszukiwane przez internautów. Aby dowiedzieć się, jakie są odpowiednie frazy, warto skorzystać z takich narzędzi jak Planer słów kluczowych Google, Ubersuggest, Answer The Public.

Rozmieszczenie fraz kluczowych

Frazy kluczowe trzeba umiejętnie dodać do tekstu, tak by nie kłuły swoją nachalnością w oczy. Zbyt duże nasycenie wpłynie negatywnie na czytelność tekstu i obniży jego wartość dla użytkownika. Optymalna częstotliwość to dwukrotne wystąpienie słowa kluczowego na 1000 znaków ze spacjami. Warto pamiętać o stosowaniu odmian, tak aby tekst brzmiał naturalnie.

Rodzaje fraz kluczowych

Dobry tekst pod kątem optymalizacji powinien zawierać ogólne słowa kluczowe jak np. „zegarki męskie”, jak i tak zwane frazy długiego ogona, np. „eleganckie zegarki męskie z chronografem”. Wskazują one na silną intencję zakupową klienta, a zatem większe prawdopodobieństwo konwersji. Można także użyć fraz kluczowych z lokalizacją, ale należy wystrzegać się nienaturalnych form w rodzaju „tanie zegarki sportowe Warszawa”.

Hierarchia nagłówków

W treściach publikowanych w sieci można użyć nawet 6 poziomów nagłówków – od H1 do H6. Ważne, by zachować kolejność, tak więc po H1 musi wystąpić najpierw nagłówek poziomu H2, dopiero potem H3 i tak dalej. Zachowanie hierarchii jest istotne bez względu na liczbę uwzględnionych poziomów. Dzięki temu roboty wyszukiwarki mogą analizować zawartość podstrony pod kątem stopnia ważności treści.

Nagłówki ułatwiają im także rozpoznanie tematyki, a do tego są świetnym miejscem do ulokowania fraz. Warto zadbać więc o to, aby śródtytuły były powiązane z zawartością danego akapitu, a nie upychane na siłę. W takiej sytuacji Google z pewnością pozytywnie oceni uporządkowaną i nasyconą keywordsami strukturę.

Formatowanie tekstu

Wiesz już, że Google traktuje treści z przejrzystą strukturą jako wartościowy content. Wykorzystywanie nagłówków z odpowiednią hierarchią to niejedyna rzecz, jaką można zrobić, żeby poprawić pozycję serwisu w wyszukiwarce. Przy pisaniu tekstów SEO warto uwzględnić też takie elementy jak: 

  • listy punktowane,
  • tabele,
  • listy numerowane,
  • pogrubienia (boldowanie) istotnych fragmentów,
  • ramki.

Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to kolejny proces, który wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce Google. 

Umiejętne  umieszczenie linków na poszczególnych podstronach pozwoli internautom sprawnie i komfortowo poruszać się po witrynie. Zagwarantowanie takiej optymalizacji pod kątem user experience, zwiększy szansę na konwersje i zminimalizuje współczynnik odrzuceń.

Z punktu widzenia wyszukiwarki odnośniki wewnętrzne korzystnie wpływają na indeksowanie stron. Poza tym Google traktuje rozbudowane linkowanie jako dowód na wiarygodność i wysoką wartość merytoryczną.

Treści dla czytelnika

Wiele osób popełnia błąd w przypadku tekstów SEO, tworząc je wyłącznie na potrzeby botów i algorytmów wyszukiwarek. To co kiedyś się sprawdzało, dziś uważane jest wręcz za szkodliwe. Przeciętny użytkownik Internetu rozpozna słaby tekst, gdzie brakuje przydatnych informacji w przystępnej formie, a zamiast tego widnieją frazy kluczowe w hurtowych ilościach. Dobre opisy zachęcają do pozostania na witrynie, a to wpływa na wzrost konwersji czy sprzedaży. Ma także duże znaczenie w kontekście budowania pozytywnego wizerunku marki. Teksty niskiej jakości nie wzbudzają zaufania potencjalnych klientów. Jakie działania więc podjąć, żeby użytkownicy pozytywnie odbierali teksty znajdujące się na stronie www? Oto kluczowe dobre praktyki copywritingu SEO!

Struktura tekstu

Wiadomo, że w tekście najważniejsza jest treść, zweryfikowane informacje. Jednak nie wolno zapominać o jego wyglądzie – nawet ciekawe opisanie tematu na niewiele się zda, jeśli forma od początku zniechęca do czytania. Najczęściej popełniane błędy to za mała lub nieczytelna czcionka oraz ściana tekstu. Brak akapitów sprawi, że czytelnicy uciekną w poszukiwaniu przystępniejszego źródła informacji, czyli de facto do innego dostawcy produktów lub usług. Podział na akapity to podstawa.

To jednak dopiero pierwszy krok. Dodanie śródnagłówków, które wskazują na zawartość poszczególnych akapitów również zwiększa czytelność artykułu. Jest to przydatne zwłaszcza w sytuacji, kiedy użytkownik szuka konkretnej informacji – łatwo jest mu wtedy dotrzeć do potrzebnego fragmentu. Czytelnik na pewno doceni, że dbasz o przyjemne poruszanie się po stronie.

Atrakcyjność czytania

Co ma wpływ na to, że tekst jest przyjazny dla użytkownika? Po pierwsze – systematyczność widoczna w formach adresowania i stylu – formalnym lub nieformalnym. Jeżeli raz adresujesz tekst do odbiorcy per „Pan/Pani”, a dwie linijki dalej na „Ty”, powoduje to zmieszanie. Narracja powinna być spójna na całej stronie.

Postaraj się także o dobry rytm tekstu. Jak? Dzięki stosowaniu:

  • krótkich, pełnych znaczenia zdań (maksymalnie 20 słów),
  • pozytywnych, aktywnych zwrotów i wtrąceń,
  • strony czynnej zamiast biernej.

Unikaj pustych słów-hamulców, takich jak „naprawdę” czy „przede wszystkim” oraz długich zwrotów w stylu „z uwagi na fakt”.

Poprawność językowa tekstów

Błędy ortograficzne czy stylistyczne skutecznie psują odbiór tekstu, zwłaszcza jeśli czyta go osoba oczytana. Gruntowna redakcja i korekta przed wdrożeniem artykułu na stronę to podstawa. W sytuacji kiedy trzeba zmierzyć się z licznymi kryteriami technicznymi dla celów pozycjonowania, łatwo ominąć błędy i niejasności podczas pracy nad artykułem. 

Ostateczna kontrola poprawności językowej, przejrzystości oraz spójności to konieczność. Kiedy wszystko zostało wykonane tak jak należy, możesz mieć pewność, że treści zarówno z punktu widzenia SEO, jak i copywritingu spełnią swoją rolę. 

Korzyści z poprawnych tekstów SEO

Sukces naszej witryny w dużej mierze zależy więc od właściwej optymalizacji na potrzeby wyszukiwarki Google. Dlaczego? Ponieważ odpowiednio przygotowane treści są uznawane za Google oraz użytkowników za wartościowe. Oznacza to, że firmowa strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania, zachęca do odwiedzin większą liczbę użytkowników, poprawia się współczynnik konwersji. 

Masz pytania? Skorzystaj z pomocy freelancera SEO.

Leave a Comment

Wyślij zapytanie Contact Icon