Jak pisa膰 skuteczne teksty SEO?

Optymalizacja strony internetowej to proces, kt贸ry nigdy si臋 nie ko艅czy. Zawsze jest co艣 do poprawienia, tak偶e wytyczne wyszukiwarki Google zmieniaj膮 si臋 do艣膰 cz臋sto. Proces ten powinien obejmowa膰 dzia艂ania nad struktur膮, ale i tre艣ciami, kt贸re znajduj膮 si臋 na witrynie.

W tym artykule przedstawione zosta艂y elementy, jakie powinny znale藕膰 si臋 w tre艣ciach na stronie internetowej, aby wzmacnia艂y jej pozycj臋 w wynikach wyszukiwania. Stosuj膮c si臋 do tych zalece艅, stworzysz teksty, kt贸re pomog膮 ci wyprzedzi膰 konkurencj臋 w Google!

Optymalizacja tekst贸w pod SEO

Optymalizacja ma na celu uzyskanie dobrej widoczno艣ci strony w wyszukiwarce. Kiedy techniczne wytyczne zwi膮zane z budow膮 witryny zosta艂y wdro偶one, kolejnym krokiem jest dodanie do niej tre艣ci. Teksty powinny wspiera膰 proces pozycjonowania, ale i by膰 przydatne dla u偶ytkownika. Poni偶ej kilka podpowiedzi, jak zadba膰 o dobre tre艣ci na naszej stronie. 

Unikalno艣膰

To podstawowa zasada, kt贸rej z艂amanie szybko sprowadzi na nas k艂opoty. Wszystkie tre艣ci musz膮 by膰 w pe艂ni oryginalne, zar贸wno w por贸wnaniu z tekstami opublikowanymi w sieci, jak i na naszej stronie.  Dodawanie identycznych tekst贸w dla podobnych podstron, np. kategorii czy produkt贸w 藕le wp艂ywa na ranking witryny. 

Przyk艂adowo, je偶eli sprzedajemy koszulki w kilku wersjach kolorystycznych czy te偶 rozmiarach, dla ka偶dej z nich nale偶y stworzy膰 unikalny opis. Wyszukiwarka Google zakwalifikuje jako duplikaty tak偶e niemal identyczne teksty. Musz膮 by膰 one zmienione, co wcale nie musi by膰 trudne. Wystarczy przestawi膰 szyk zdania, doda膰 kilka synonim贸w, by teksty si臋 od siebie r贸偶ni艂y. 

Jest to wa偶ne, poniewa偶 duplikowanie niekorzystnie wp艂ywa na proces pozycjonowania strony. Algorytm Google jest nastawiony na oryginalne, warto艣ciowe teksty, st膮d ich powielanie prowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to zrobione z my艣l膮 zar贸wno o u偶ytkownikach, jak i w艂a艣cicielach stron internetowych. Atrakcyjne, zindywidualizowane opisy u艂atwiaj膮 klientom wyb贸r danego produktu czy us艂ugi, dla w艂a艣cicieli plusem jest to, 偶e takie teksty maj膮 du偶o wi臋ksz膮 si艂臋 przyci膮gania i przekonywania konsument贸w.

D艂ugo艣膰 tekstu

D艂ugo艣膰 tekstu ma wp艂yw na pozycj臋 strony w Google, poniewa偶 rozbudowane artyku艂y z za艂o偶enia uznawane s膮 za merytoryczne i przydatne dla u偶ytkownik贸w. Kieruj膮c si臋 naszym wieloletnim do艣wiadczeniem, mo偶na oszacowa膰, 偶e optymalna liczba znak贸w ze spacjami dla poszczeg贸lnych rodzaj贸w tre艣ci wygl膮da nast臋puj膮co:

  • tekst na stron臋 g艂贸wn膮 – ok 2500 zzs,
  • opis kategorii – ok 2500 zzs,
  • opis produktu – ok 1500 zzs,
  • artyku艂 tematyczny/blogowy 鈥 minimum 3000 zzs.

Powy偶sze wyliczenia nale偶y traktowa膰 z rozs膮dkiem 鈥 sztuczne wyd艂u偶anie tekst贸w zgodnie z zasad膮 鈥瀒m wi臋cej, tym lepiej鈥 wcale nie musi by膰 skuteczne. Wci膮偶 bowiem liczy si臋 jako艣膰 i to od niej zale偶y, czy czytelnik pozostanie na stronie. Warto te偶 pami臋ta膰, 偶e zbyt d艂ugie artyku艂y, np. na 15 000 znak贸w mog膮 zniech臋ci膰 do czytania, zw艂aszcza, kiedy kto艣 szuka szybkiej odpowiedzi. 

Warto pami臋ta膰 o kilku prostych zasadach: tekst powinien by膰 przede wszystkim poprawny pod k膮tem stylistyki i gramatyki, konkretny oraz ciekawy. D艂u偶sze formy warto zachowa膰 na potrzeby fachowych artyku艂贸w i wpis贸w blogowych, natomiast na podstronach opisuj膮cych firm臋 i ofert臋 warto przekaza膰 informacje w zwi臋z艂ej formie.

Frazy kluczowe

W tek艣cie, kt贸ry b臋dzie zoptymalizowany pod wyszukiwark臋 Google musz膮 znale藕膰 si臋 s艂owa kluczowe (keywords). Jak poprawnie wple艣膰 je w tre艣膰? Poni偶ej kr贸tkie podsumowanie.

Wyb贸r fraz kluczowych

S艂owa kluczowe powinny by膰 dopasowane tematycznie, a zarazem cz臋sto wyszukiwane przez internaut贸w. Aby dowiedzie膰 si臋, jakie s膮 odpowiednie frazy, warto skorzysta膰 z takich narz臋dzi jak Planer s艂贸w kluczowych Google, Ubersuggest, Answer The Public.

Rozmieszczenie fraz kluczowych

Frazy kluczowe trzeba umiej臋tnie doda膰 do tekstu, tak by nie k艂u艂y swoj膮 nachalno艣ci膮 w oczy. Zbyt du偶e nasycenie wp艂ynie negatywnie na czytelno艣膰 tekstu i obni偶y jego warto艣膰 dla u偶ytkownika. Optymalna cz臋stotliwo艣膰 to dwukrotne wyst膮pienie s艂owa kluczowego na 1000 znak贸w ze spacjami. Warto pami臋ta膰 o stosowaniu odmian, tak aby tekst brzmia艂 naturalnie.

Rodzaje fraz kluczowych

Dobry tekst pod k膮tem optymalizacji powinien zawiera膰 og贸lne s艂owa kluczowe jak np. 鈥瀦egarki m臋skie鈥, jak i tak zwane frazy d艂ugiego ogona, np. 鈥瀍leganckie zegarki m臋skie z chronografem鈥. Wskazuj膮 one na siln膮 intencj臋 zakupow膮 klienta, a zatem wi臋ksze prawdopodobie艅stwo konwersji. Mo偶na tak偶e u偶y膰 fraz kluczowych z lokalizacj膮, ale nale偶y wystrzega膰 si臋 nienaturalnych form w rodzaju 鈥瀟anie zegarki sportowe Warszawa鈥.

Hierarchia nag艂贸wk贸w

W tre艣ciach publikowanych w sieci mo偶na u偶y膰 nawet 6 poziom贸w nag艂贸wk贸w 鈥 od H1 do H6. Wa偶ne, by zachowa膰 kolejno艣膰, tak wi臋c po H1 musi wyst膮pi膰 najpierw nag艂贸wek poziomu H2, dopiero potem H3 i tak dalej. Zachowanie hierarchii jest istotne bez wzgl臋du na liczb臋 uwzgl臋dnionych poziom贸w. Dzi臋ki temu roboty wyszukiwarki mog膮 analizowa膰 zawarto艣膰 podstrony pod k膮tem stopnia wa偶no艣ci tre艣ci.

Nag艂贸wki u艂atwiaj膮 im tak偶e rozpoznanie tematyki, a do tego s膮 艣wietnym miejscem do ulokowania fraz. Warto zadba膰 wi臋c o to, aby 艣r贸dtytu艂y by艂y powi膮zane z zawarto艣ci膮 danego akapitu, a nie upychane na si艂臋. W takiej sytuacji Google z pewno艣ci膮 pozytywnie oceni uporz膮dkowan膮 i nasycon膮 keywordsami struktur臋.

Formatowanie tekstu

Wiesz ju偶, 偶e Google traktuje tre艣ci z przejrzyst膮 struktur膮 jako warto艣ciowy content. Wykorzystywanie nag艂贸wk贸w z odpowiedni膮 hierarchi膮 to niejedyna rzecz, jak膮 mo偶na zrobi膰, 偶eby poprawi膰 pozycj臋 serwisu w wyszukiwarce. Przy pisaniu tekst贸w SEO warto uwzgl臋dni膰 te偶 takie elementy jak: 

  • listy punktowane,
  • tabele,
  • listy numerowane,
  • pogrubienia (boldowanie) istotnych fragment贸w,
  • ramki.

Linki wewn臋trzne

Linkowanie wewn臋trzne to kolejny proces, kt贸ry wp艂ynie pozytywnie na pozycj臋 strony w wyszukiwarce Google. 

Umiej臋tne  umieszczenie link贸w na poszczeg贸lnych podstronach pozwoli internautom sprawnie i komfortowo porusza膰 si臋 po witrynie. Zagwarantowanie takiej optymalizacji pod k膮tem user experience, zwi臋kszy szans臋 na konwersje i zminimalizuje wsp贸艂czynnik odrzuce艅.

Z punktu widzenia wyszukiwarki odno艣niki wewn臋trzne korzystnie wp艂ywaj膮 na indeksowanie stron. Poza tym Google traktuje rozbudowane linkowanie jako dow贸d na wiarygodno艣膰 i wysok膮 warto艣膰 merytoryczn膮.

Tre艣ci dla czytelnika

Wiele os贸b pope艂nia b艂膮d w przypadku tekst贸w SEO, tworz膮c je wy艂膮cznie na potrzeby bot贸w i algorytm贸w wyszukiwarek. To co kiedy艣 si臋 sprawdza艂o, dzi艣 uwa偶ane jest wr臋cz za szkodliwe. Przeci臋tny u偶ytkownik Internetu rozpozna s艂aby tekst, gdzie brakuje przydatnych informacji w przyst臋pnej formie, a zamiast tego widniej膮 frazy kluczowe w hurtowych ilo艣ciach. Dobre opisy zach臋caj膮 do pozostania na witrynie, a to wp艂ywa na wzrost konwersji czy sprzeda偶y. Ma tak偶e du偶e znaczenie w kontek艣cie budowania pozytywnego wizerunku marki. Teksty niskiej jako艣ci nie wzbudzaj膮 zaufania potencjalnych klient贸w. Jakie dzia艂ania wi臋c podj膮膰, 偶eby u偶ytkownicy pozytywnie odbierali teksty znajduj膮ce si臋 na stronie www? Oto kluczowe dobre praktyki copywritingu SEO!

Struktura tekstu

Wiadomo, 偶e w tek艣cie najwa偶niejsza jest tre艣膰, zweryfikowane informacje. Jednak nie wolno zapomina膰 o jego wygl膮dzie – nawet ciekawe opisanie tematu na niewiele si臋 zda, je艣li forma od pocz膮tku zniech臋ca do czytania. Najcz臋艣ciej pope艂niane b艂臋dy to za ma艂a lub nieczytelna czcionka oraz 艣ciana tekstu. Brak akapit贸w sprawi, 偶e czytelnicy uciekn膮 w poszukiwaniu przyst臋pniejszego 藕r贸d艂a informacji, czyli de facto do innego dostawcy produkt贸w lub us艂ug. Podzia艂 na akapity to podstawa.

To jednak dopiero pierwszy krok. Dodanie 艣r贸dnag艂贸wk贸w, kt贸re wskazuj膮 na zawarto艣膰 poszczeg贸lnych akapit贸w r贸wnie偶 zwi臋ksza czytelno艣膰 artyku艂u. Jest to przydatne zw艂aszcza w sytuacji, kiedy u偶ytkownik szuka konkretnej informacji – 艂atwo jest mu wtedy dotrze膰 do potrzebnego fragmentu. Czytelnik na pewno doceni, 偶e dbasz o przyjemne poruszanie si臋 po stronie.

Atrakcyjno艣膰 czytania

Co ma wp艂yw na to, 偶e tekst jest przyjazny dla u偶ytkownika? Po pierwsze 鈥 systematyczno艣膰 widoczna w formach adresowania i stylu 鈥 formalnym lub nieformalnym. Je偶eli raz adresujesz tekst do odbiorcy per 鈥濸an/Pani鈥, a dwie linijki dalej na 鈥濼y鈥, powoduje to zmieszanie. Narracja powinna by膰 sp贸jna na ca艂ej stronie.

Postaraj si臋 tak偶e o dobry rytm tekstu. Jak? Dzi臋ki stosowaniu:

  • kr贸tkich, pe艂nych znaczenia zda艅 (maksymalnie 20 s艂贸w),
  • pozytywnych, aktywnych zwrot贸w i wtr膮ce艅,
  • strony czynnej zamiast biernej.

Unikaj pustych s艂贸w-hamulc贸w, takich jak 鈥瀗aprawd臋鈥 czy 鈥瀙rzede wszystkim鈥 oraz d艂ugich zwrot贸w w stylu 鈥瀦 uwagi na fakt鈥.

Poprawno艣膰 j臋zykowa tekst贸w

B艂臋dy ortograficzne czy stylistyczne skutecznie psuj膮 odbi贸r tekstu, zw艂aszcza je艣li czyta go osoba oczytana. Gruntowna redakcja i korekta przed wdro偶eniem artyku艂u na stron臋 to podstawa. W sytuacji kiedy trzeba zmierzy膰 si臋 z licznymi kryteriami technicznymi dla cel贸w pozycjonowania, 艂atwo omin膮膰 b艂臋dy i niejasno艣ci podczas pracy nad artyku艂em. 

Ostateczna kontrola poprawno艣ci j臋zykowej, przejrzysto艣ci oraz sp贸jno艣ci to konieczno艣膰. Kiedy wszystko zosta艂o wykonane tak jak nale偶y, mo偶esz mie膰 pewno艣膰, 偶e tre艣ci zar贸wno z punktu widzenia SEO, jak i copywritingu spe艂ni膮 swoj膮 rol臋. 

Korzy艣ci z poprawnych tekst贸w SEO

Sukces naszej witryny w du偶ej mierze zale偶y wi臋c od w艂a艣ciwej optymalizacji na potrzeby wyszukiwarki Google. Dlaczego? Poniewa偶 odpowiednio przygotowane tre艣ci s膮 uznawane za Google oraz u偶ytkownik贸w za warto艣ciowe. Oznacza to, 偶e firmowa strona wy艣wietla si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania, zach臋ca do odwiedzin wi臋ksz膮 liczb臋 u偶ytkownik贸w, poprawia si臋 wsp贸艂czynnik konwersji.聽

Masz pytania? Skorzystaj z pomocy freelancera SEO.

Leave a Comment

Wy艣lij zapytanie Contact Icon