W Internecie panuje ogromna konkurencja, dlatego też pozycjonowanie stron w Google ma kluczowe znaczenie w kontekście marketingu portalu i jego popularności. Działania związane z budowaniem siły witryny czy też e-sklepu warto powierzyć specjalistom, jeśli chcemy osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty.
Podstawowy podział tego typu usług wygląda następująco: freelancer – agencja SEO. Od ostatecznej decyzji zależy skuteczność pozycjonowania oraz zasadność ponoszonych kosztów. Jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań? Kogo wybrać w kontekście różnorodnych algorytmów i wymagań, jakie stawia wyszukiwarka Google? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym można znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Pozycjonowanie stron www – różne warianty
Zanim wybierzemy wykonawcę, należy dobrze się zastanowić, jaki rodzaj usługi jest nam tak naprawdę potrzebny. Nie ma sensu przecież wydawać pieniędzy na działania, które w rezultacie nie przyniosą efektów. A w przypadku braku wiedzy i doświadczenia w temacie pozycjonowania stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google wcale o to nietrudno.
To bardzo szeroki temat, choćby z racji tego, że potrzeby poszczególnych firm są zróżnicowane – stąd działanie według jednego schematu rzadko się sprawdza, trzeba być elastycznym i na bieżąco reagować na wszelkie sytuacje.
Jeśli interesują Cię działania SEO od podstaw, przygotuj się na duży nakład pracy, czasu, a nieraz i kosztów. W takiej sytuacji poszukiwania powinny skoncentrować się na zespole osób, które wykonają wszystkie działania niezbędne do tego, by strona internetowa dobrze wystartowała. Błędy na samym początku procesu pozycjonowania z pewnością wyjdą na jaw w przyszłości, a wtedy mogą być już trudne do naprawienia.
Start od zera najlepiej powierzyć agencji SEO, która skupia specjalistów z różnych dziedzin. Alternatywą jest szukanie usługodawców pojedynczo, ale będzie to czasochłonne, a przede wszystkim nie będą oni współpracować ze sobą. Lepiej postawić na kompleksowe i spójne działania profesjonalnej agencji.
Inaczej wygląda sytuacja, kiedy nasza strona posiada już historię pozycjonowania, a potrzebne są jedynie bieżące modyfikacje, monitorowanie wyników czy dodawanie nowych treści. W niektórych sytuacjach strona w Internecie jest jedynie niewielkim dodatkiem do prowadzonej działalności, co oznacza, że potrzebny jest mniejszy zakres wykonywanych prac w kontekście poprawy pozycji w wyszukiwarce Google. Doświadczony SEO freelancer będzie wtedy dobrym wyborem, za jego usługi zapłacimy mniej niż za skorzystanie z oferty agencji.
Analizując wszystkie powyższe wnioski, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kiedy (i czy w ogóle) warto wybrać freelancera, czy jednak lepszym pomysłem będzie agencja SEO. Poniżej krótka charakterystyka obydwu rozwiązań oraz plusów i minusów każdego z nich.
Pozycjonowanie strony internetowej – agencja SEO
Agencja SEO zatrudnia wielu specjalistów z różnych dziedzin marketingu internetowego, dlatego są one chętnie wybierane przez klientów, którzy oczekują zaawansowanych działań. Cechą charakterystyczną agencji SEO jest właśnie różnorodność – najczęściej takie zespoły mają w swoich szeregach zarówno specjalistów SEO, copywriterów, ludzi od social mediów, Google Ads, czy UX.
Zalety korzystania z oferty agencji SEO
- Kompleksowa obsługa – ma to właśnie związek ze wspomnianą obecnością specjalistów z różnych dziedzin. Jeśli nasza strona internetowa czy e-sklep trafi pod opiekę profesjonalnej agencji SEO, możemy liczyć na pełen pakiet usług. Wszystko zależy oczywiście od wcześniejszych ustaleń. Na pewno jednak współpraca z taką firmą zapewni wszechstronne podejście do tematu.
- Brak konieczności wykupowania licencji do profesjonalnych narzędzi – agencje SEO z racji swojej działalności mają dostęp do wielu narzędzi umożliwiających zaawansowane działania z zakresu analityki, tworzenia treści czy ogólnie pojętego pozycjonowania stron www. Oczywiście większość z nich jest płatna, a niektóre z nich przydadzą się klientowi tylko jeden raz. Brak konieczności wykupowania licencji jest więc dla niego dużą oszczędnością.
- Wieloetapowa kontrola jakości – firmy SEO przeważnie zatrudniają sprawdzonych profesjonalistów, a mimo tego, zadania i tak przechodzą przez ręce kilku osób. Poziom ich wykonania podlega więc wewnętrznej wieloetapowej kontroli, która pozwala uniknąć wielu błędów. To bardzo ważne, ponieważ mogą one niekorzystnie wpłynąć na rozwój portalu.
Wady usług agencji SEO
- Brak elastyczności – wiele agencji z góry narzuca dość sztywne pakiety, a klient może wybrać tylko jeden z nich, z ewentualnymi drobnymi modyfikacjami. Kiedy więc zdecydujesz się na agencję SEO, a potrzebna ci usługa „szyta na miarę”, koniecznie zapytaj o możliwości indywidualnego ustalenia zakresu wykonywanych działań i końcowych kosztów całego przedsięwzięcia.
- Droższy koszt usługi – jeden z największych plusów korzystania z usług agencji SEO, jest zarówno wadą takiej współpracy. Firmy SEO mające w swoich szeregach wielu specjalistów przeważnie pobierają większe opłaty za oferowane usługi. Są na szczęście wyjątki od tej reguły. Jeśli potrzebujesz kompleksowej usługi i w grę wchodzi pakiet w agencji lub opłacenie kilku freelancerów, sumaryczne koszty mogą okazać się niższe w przypadku wyboru pierwszej opcji. Warto oczywiście pamiętać o tym, że cena nigdy nie powinna być ostatecznym wyznacznikiem, najważniejsza jest jakość usługi, czyli wyniki. Skuteczne pozycjonowanie stron może przynieś zyski znacznie większe od poniesionych wydatków.
- Brak natychmiastowych działań – jeśli szukasz konkretnej usługi, powinieneś pamiętać, że agencja SEO pracuje w określonych ramach czasowych, a ludzie w niej zatrudnieni także muszą działać zgodnie ze swoimi grafikami. Realizacja może być zatem dłuższa niż w przypadku freelancera, zwłaszcza jeśli wybierzemy agencję SEO z czołówki. Nie dotyczy to jednak dużych zleceń pozycjonowania stron, ponieważ wówczas działanie firmy SEO rozkłada się na działanie wielu osób i może być sprawniejsze.
Pozycjonowanie strony internetowej -freelancer
Freelancerzy, czyli tzw. wolni strzelcy, dzielą się na kilka grup. Znajdziemy tu zarówno ludzi z doświadczeniem agencyjnym, którzy w pewnym momencie zdecydowali się na dalszą pracę na własną rękę, jak i samouków. Ci rozwijają swoją działalność od początku, a niemal wszystkiego nauczyli się samodzielnie. Jest też grupa, która pozycjonowanie stron traktuje jako hobby i źródło dodatkowego zarobku. Freelancer jest więc zazwyczaj wybierany w przypadku mniejszych projektów, w których zakres zadań nie jest zbyt duży. Powierzenie mu dużego zlecenia jest ryzykowne, ponieważ trudno oczekiwać że jedna osoba upora się z nim na czas.
Zalety korzystania z usług Freelancera
- Szeroki dostęp do potencjalnych usługodawców – wystarczy przejrzeć oferty z kategorii „pozycjonowanie stron internetowych”, by dostrzec, że freelancerów jest zwyczajnie więcej niż firm SEO. Poszukując odpowiedniej osoby do wykonania naszego projektu, mamy więc większe możliwości wyboru.
- Mniejsza liczba procedur – współpraca z agencją SEO często wiąże się z szeregiem negocjacji, ustaleń i etapów dotyczących ustalania ostatecznej strategii. Jeśli szukasz prostej usługi, freelancer najprawdopodobniej całość załatwi niemal od ręki.
- Szybka realizacja projektu – freelancer jest „sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”, czyli decyduje o grafiku i jego obłożeniu bez niczyjej ingerencji. Jeśli projekt nie przekracza możliwości jednej osoby, najprawdopodobniej będzie on wykonany znacznie szybciej niż w przypadku agencji.
Wady wolnych strzelców
- Trudności ze znalezieniem odpowiedniego specjalisty – choć w plusach wyboru freelancera znalazła się informacja o dużej liczbie ofert, to już samo znalezienie właściwego usługodawcy może okazać się trudne. O ile już sam wybór kontrahenta w przypadku firmy SEO nie jest najłatwiejszy, to o dobrego freelancera jest jeszcze trudniej. Agencje przeważnie mają wiele zweryfikowanych opinii, zarówno na własnych stronach, jak i w Google Moja Firma. Dzięki temu wiele można dowiedzieć się od obecnych i byłych klientów. Agencję po prostu łatwiej „sprawdzić” niż freelancera. Oczywiście są od tego różne wyjątki, wielu wolnych strzelców również ma bogatą i udokumentowaną historię swoich zleceń.
- Mały zakres oferowanych usług – freelancerzy działają zazwyczaj „punktowo”, co oznacza, że można zamówić u nich jedną, maksymalnie dwie różne usługi, a prace rozciągnięte są w czasie. To naturalne, ponieważ trudno oczekiwać, żeby jedna osoba znała się na wszystkim i potrafiła zająć różnymi działaniami związanymi z pozycjonowaniem stron internetowych.
- Braki w zapleczu technologicznym – mało który freelancer dysponuje takim sprzętem jak profesjonalna firma SEO. Mowa to zarówno o urządzeniach, jak i wszelakich narzędziach, programach czy kursach zwiększających kompetencje. Korzystanie z darmowych, okrojonych wersji oznacza ograniczenia i często prowadzi do sytuacji, w której pozycjonowanie stron nie będzie miało oparcia w twardej analityce.
Co wybrać i dlaczego?
Wybór specjalistów od pozycjonowania zależy w głównej mierze od preferencji i ostatecznych wymagań, warto jednak zwrócić uwagę na kluczowe argumenty.
Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować swój portal w wyszukiwarce Google, to na ostateczny efekt składa się praca wielu specjalistów – copywriterów, osób zajmujących się off-site SEO, czyli w dużej mierze link buildingiem. Rzadko który właściciel portalu chce kompleksowo uczestniczyć w całym projekcie, aby zatrudniać osobno specjalistów ze wszystkich dziedzin. Nawet jeśli freelancer znałby się na wszystkich aspektach SEO, to nadal przeszkodą będzie czas. W przypadku agencji SEO, wiele osób może pracować równolegle.
Jeśli poszukujesz prostej i szybkiej usługi, np. kilku artykułów na bloga, a więc bez uruchamiania całego procesu pozycjonowania, wybór freelancera będzie jak najbardziej uzasadniony. Kiedy jednak współpracujesz już z jakąś agencją SEO, najprawdopodobniej wystarczy skontaktować się z jej przedstawicielem, żeby „zachęcić” do pracy zatrudnionego w niej copywritera.
Przed podjęciem decyzji freelancer SEO czy agencja koniecznie trzeba omówić istotną kwestię, jaką jest ryzyko związane z wyborem konkretnej osoby. Freelancer freelancerowi nierówny. Sprowadza się to do tego, że w przypadku wyboru tej opcji można trafić naprawdę źle. Agencje przeważnie posiadają już pewną markę, a przynajmniej mają za sobą cały proces budowania pozycji na rynku. W świecie freelancerów można natomiast odkryć prawdziwy talent, ale nie oszukujmy się – wiele osób traktuje to jako sposób na dorobienie kilku groszy, choćby studenci, którzy nie mają stosownego doświadczenia ani fachowej wiedzy. Jest to widoczne szczególnie w copywritingu, gdzie nierzadko zdarza się, że ich umiejętności są niewystarczające do profesjonalnego wykonania projektu. To oznacza dla klienta stratę czasu i pieniędzy.
Kogo więc wybrać?
Analizując powyższe zalety i ograniczenia obydwu opcji, można ostatecznie zweryfikować wszystkie plusy i minusy, porównując oferty poszczególnych usługodawców. Praktycznie każda agencja przeprowadzi darmową wycenę i przedstawi pełny zakres działań, który zostanie wykonany za określone pieniądze. Robią to także niektórzy freelancerzy, a ostateczna decyzja powinna być oparta o doświadczenie, kompetencje, opinie klientów oraz przedstawioną ofertę.
Oczywiście u nas także otrzymasz profesjonalną wycenę i przedstawienie wszystkich opcji. Zapraszamy do kontaktu i własnej oceny przedstawionych przez nas usług. Pamiętaj, że ostatecznie najbardziej liczy się skuteczność i wymierne efekty.