Internet stwarza dziś mnóstwo możliwości dla przedsiębiorcy, praktycznie każdy ma do niego dostęp, dla wielu osób to najwygodniejszy i najpopularniejszy sposób na zakupy. Każdy kij ma jednak dwa końce – tak jak przybywa nowych użytkowników sieci, rośnie też konkurencja. Widoczność w Internecie nabiera więc nowego znaczenia, by przyciągnąć więcej klientów do sklepu internetowego i zwiększyć sprzedaż, należy dbać o pozycjonowanie oraz marketing.
Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że w 2020 roku 73% internautów zadeklarowało, że dokonuje zakupów online. Inna ciekawa informacja – aż 72% Internautów kupuje w polskich e-sklepach. Raport wskazuje też na powody, dla których ludzie kupują odzież, sprzęt elektroniczny, narzędzia czy meble w sklepach online. Są to: dostępność całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu czy nieograniczony czas wyboru.
Jeśli jesteś więc właścicielem sklepu internetowego, powinieneś wykorzystać ten potencjał i skutecznie zadbać o widoczność w wyszukiwarce Google. Droga do tego wiedzie przez rozsądne pozycjonowanie, dopasowane do algorytmów i zasad dyktowanych przez najpopularniejszą przeglądarkę na świecie. W tym artykule dowiesz się, co możesz zrobić na początek, własnymi siłami. Bardziej zaawansowane i czasochłonne działania związane z SEO i pozycjonowaniem warto powierzyć specjalistom. Na bieżąco śledzą oni wszystkie trendy, zmiany i wymagania stawiane właścicielom stron internetowych, wiedzą, jak używać narzędzi analitycznych i przygotują strategię, która przyniesie efekty.
Ty również bez specjalistycznej i eksperckiej wiedzy możesz zaplanować kilka działań i zoptymalizować sklep online pod kątem wyszukiwarek.
Platforma, na której założysz sklep internetowy
Sklep internetowy, w przeciwieństwie do stron wizerunkowych, jest o wiele bardziej rozbudowany, posiada choćby większą liczbę podstron czy funkcjonalności. Jest również większym wyzwaniem z punktu widzenia pozycjonowania, ponieważ wymaga przeanalizowania wielu różnych czynników, które mają wpływ na lokatę w rekordach wyszukiwania.
Kiedy jesteś na etapie planowania uruchomienia webshopu, pomyśl, jaką platformę wybierzesz do stworzenia sklepu. Pamiętaj, że na początku działalności twój sklep wcale nie musi oferować tysięcy produktów, ale może się rozrastać w przyszłości. Doświadczenie najlepiej zresztą zdobywać na mniejszym sklepie, ponieważ łatwiej opanować wszystkie kwestie techniczne, sprzedażowe czy wypracować komunikację z klientami. Wybór odpowiedniej platformy na początku z pewnością zaoszczędzi ci kłopotów, które mogą pojawić się później. Jeżeli masz trudności z wybraniem konkretnej platformy, zgłoś się do agencji SEO. Specjaliści od pozycjonowania podpowiedzą ci najlepsze rozwiązanie dla twojego biznesu, skrojone do potrzeb.
Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych
Przed rozpoczęciem budowania webshopu, powinieneś przemyśleć jego układ. Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych to podstawowa kwestia, która będzie miała duże znaczenie w pozycjonowaniu sklepu i jego późniejszym funkcjonowaniu. Musi być przejrzysta, płaska i przybrać formę rozrastającego się drzewa. Taki układ docenią nie tylko algorytmy Google, ale przede wszystkim sami użytkownicy, którzy odnajdą interesujące ich towary. Jeśli bowiem po wizycie na twojej stronie nie będą potrafili szybko znaleźć konkretnej rzeczy, a zamiast tego zmuszeni zostaną klikać bez celu, z pewnością odwiedzą kolejną stronę w wyszukiwarce. Chaos i bałagan w sklepie internetowym nie są mile widziane – to pewne jak podatki.
Certyfikat SSL
E-Sklep, który będzie wzbudzać zaufanie użytkowników, musi posiadać aktywny certyfikat SSL. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza dla osób, które dokonują płatności online. Certyfikat SSL jest narzędziem zabezpieczającym przesyłanie danych ze stron internetowych, wiele osób jest na to bardzo wyczulonych, całkiem słusznie, bowiem warto dbać o bezpieczeństwo swoich finansów w sieci. Certyfikat SSL ma też znaczenie dla wyszukiwarki Google, od pewnego czasu jest to czynnik rankingowy, wpływający na pozycję. Warto zadbać o certyfikat także dlatego, że jego uruchomienie nie jest skomplikowane.
Dostawcy Internetu prześcigają się w reklamach, kto ma szybszy transfer. Dlatego też nie powinieneś dziwić się, że twój sklep nie przynosi zysków, jeśli strona ładuje się zbyt długo. Dziś każdy chce mieć wszystko „na już”, a powolna strona skutecznie odstrasza od zakupów. Szybkość strony ma wielkie znaczenie, a pominięcie tej kwestii sprawi, że nie będziesz mógł liczyć na topowe pozycje w wyszukiwarkach.
Do sprawdzenia szybkości ładowania się strony i ewentualnych problemów z tym związanych służą specjalne narzędzia. Najpopularniejszym jest prawdopodobnie PageSpeed Insight od Google. Można za jego pomocą prześledzić sklep, ale również zobaczyć wskazówki, co warto poprawić. Najczęściej już sama optymalizacja grafik czy też zdjęć pomaga w przyśpieszeniu działania strony. Inne przyczyny wolnego ładowania się webshopa to np. zbyt rozbudowany kod źródłowy lub po prostu wolny serwer.
Zoptymalizuj adresy URL
Google lubi krótkie i wzbogacone o słowo kluczowe URLe. Warto więc przyjrzeć się adresom poszczególnych kategorii, podkategorii i stron produktowych. Jeśli znajdziemy w nich niezrozumiałe symbole, to sygnał, że trzeba zamienić je na bardziej przyjazne topowej wyszukiwarce. Błędem jest jednak wrzucanie zbyt wielu słów kluczowych w adresy, w tym przypadku zasada im więcej tym lepiej przyniesie odwrotny od zamierzonego skutek.
Dobierz słowa kluczowe
Słowa kluczowe to fundament pozycjonowania, od wytypowania wyrazów, które opisują nasz sklep należałoby zacząć cały proces wspinania się w wyszukiwarce Google. Dlatego warto poświęcić czas na dopasowanie poszukiwanych i związanych z ofertą fraz kluczowych. Wykorzystane zostaną one m.in. w opisach kategorii i produktów. Ważne są zarówno ogólne słowa kluczowe, ale i te z tzw. długiego ogona, które przyciągną użytkowników poszukujących konkretniejszych produktów, niekiedy niszowych.
Zoptymalizowany sklep pod kątem dopasowanych do oferty słów kluczowych zajmie wysokie wyniki wyszukiwania. Przy wyborze keywordsów użyteczne są takie narzędzia jak Planer słów kluczowych Google Ads, Ubersuggest czy Senuto, gdzie jest opcja skorzystania z 14-dniowego darmowego konta.
Content Is King
Jakiś czas temu wiele stron internetowych z dnia na dzień straciło swoje wysokie pozycje w Google. Jednym z powodów była zduplikowana treść w artykułach czy różnych opisach kategorii, produktów. Dobry content, czyli przydatny użytkownikowi, a nie napisany typowo pod wyszukiwarkę, bez składu i istotnych informacji, to ważny wymóg stawiany przez Google.
Jeżeli dotychczas nie przykładałeś zbyt dużej wagi do treści na stronach swojego sklepu internetowego, na podstronach brakowało oryginalnych tekstów, czas to zmienić. Wystarczy do tego umiejętność pisania ciekawych, poprawnych stylistycznie i gramatycznie tekstów, można też skorzystać z usług agencji SEO i profesjonalnych copywriterów. Zawodowcy potrafią pisać artykuły wykorzystujące potencjał kluczowych słów i fraz, ale jednocześnie wartościowy dla czytelnika. Takie teksty Google lubi najbardziej.
Gdzie je umieszczać? Na stronach kategorii, podkategorii i stronach produktowych. Każdy dłuższy tekst powinien posiadać nagłówek H1, w opisie można zawrzeć także podtytuły – nagłówki H2-H6. Warto pamiętać o zdjęciach lub innej grafice (wykresy, animacja) i atrybucie alt. Jest to tekst opisujący, co znajduje się na fotografii. Dzięki temu użytkownik może trafić do naszego sklepu poprzez wyszukiwarkę grafiki w Google. Teksty ze zdjęciami są zwyczajnie przyjaźniejsze dla czytelnika, a jeden obrazek mówi czasami więcej niż kilkadziesiąt słów.
Inna ważna sprawa to Meta tagi (title i description), czyli opisy, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Na stronie ich nie widać, ale dorzucają swoje „trzy grosze” do rankingu stron. Jeżeli to wykonalne, warto zadbać, aby każda podstrona zawierała meta opisy z wykorzystaniem słowa kluczowego.
Prowadź Bloga
Blog to świetny pomysł na wsparcie naszego sklepu. Portal z poradnikami, artykułami ekspertów i inspirującymi treściami sam w sobie może przynosić zyski. Jego głównym zadaniem jest jednak przekierowywanie klientów do webshopa, zwiększenie na nim ruchu oraz dostarczanie wartościowych linków.
Artykuły powinny być zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe, związane z tym, czego szukają Twoi przyszli klienci. Jeśli dobrze, pomysłowo zaplanujesz i zaprojektujesz bloga firmowego, twój sklep internetowy zyska wartościowy content.
Jak zapełnić bloga ciekawymi tekstami? Artykuły poradnikowe, będące odpowiedzią na pytania użytkowników sprawdzą się najlepiej. Można skorzystać z bardzo przydatnego narzędzia jakim jest Answer The Public – po wpisaniu frazy w wyszukiwarce dostaniemy diagram z pytaniami, które zadają osoby szukające informacji w Internecie. Napisanie tekstu najlepiej zlecić copywriterowi i agencji SEO.
Linkowanie
Linkowanie to kolejna ważna sprawa w pozycjonowaniu witryny. Można je podzielić na dwie główne kategorie: wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze znajdują się na naszej stronie, odsyłają one do kategorii, grup produktów lub podstron w twoim e-sklepie. Linki zewnętrzne umieszczane są natomiast na innych portalach czy forach.
Jedne i drugie odgrywają rolę w pozycjonowaniu webshopa. Poza linkowaniem wewnętrznym w menu, stopce lub breadcrumbs dobrym pomysłem będzie dodanie również linkowania w treści np. w artykułach blogowych, odsyłając klientów do konkretnej oferty. Przyśpiesza to indeksację i ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie.
Linki zewnętrzne to z kolei jedna z kluczowych kwestii wpływająca na pozycjonowanie. Trzeba je pozyskiwać z wartościowych i zaufanych portali oraz for internetowych. To nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem – za takie linki najczęściej trzeba płacić, ewentualnie wymienić się nimi z innym, zaprzyjaźnionym serwisem czy rozliczyć w formie barteru. Linki te powinny być zróżnicowane i prowadzić zarówno do strony głównej, jak i podstron konkretnych kategorii czy produktów.
Właśnie poznałeś podstawowe zasady, jak pozycjonować e-sklep i na co zwrócić szczególną uwagę. Nie musisz być specjalistą od SEO, aby wykonać część działań,
które pozytywnie wpłyną na widoczność twojego sklepu internetowego w wyszukiwarkach. Zawsze jednak, gdy będziesz miał wątpliwości, pojawią się jakieś dodatkowe pytania, skorzystaj z pomocy specjalistów SEO. Warto też skorzystać z ich usług z innego powodu – zostawić im pole do popisu, a samemu poświęcić swój czas na inne kwestie związane z funkcjonowaniem sklepu. Jeśli chcemy utrzymać go na topie, pracy z pewnością nie zabraknie…
Masz więcej pytań? Skorzystaj z pomocy SEO freelancera.